KliK KliK!

Tuesday, April 19, 2011

WTF!!! Hadkan penjualan nasi lemak di sekolah???



WTF! WTF! bru2 ni aku tgk berita tv3 dan aku tgk Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata2 dgn penuh kebimbangan dgn kadar org gemuk kat Malaysia nih... so dia nk terapkan nilai2 berjaga2 dr budak sekolah lg... dgn cara:

1. No air berkabonat
2. No keropok or snek2
3. Had kan penjualan nasi lemak
4. Ukur BMI student di sekolah





Ok, no 1 aku accept coz mmg minuman bergas MENGGEMUKKAN! no2 ermm ok juga no 3! aku rase nasi lemak skunk ok kot... coz kurang santan dh... kadang2 aku bli nasi lemak mcm mkn nasi putih je kot... aku rase roti canai, mi goreng tu yg patut ko pk beb!!! nasi lemak ok wat... ada timun, ade sambal ada kacang ada ikan bilis... suh la mak cik kantin lebeykan timun. dlm nasi lemak ade protin ada kalsium sihat gitu.

no 4 lg mengong... bkn ke sejak azali lg ke mmg cikgu ukur bmi kite.... aku ingat lg mase aku darjah 3 cikgu aku timbang berat aku. berat aku 32 kg... kurus hahaha!!!

Antara sbb anak obes mase kecil:

1. bayi diberi minum susu yang byk formula. kerana susu formula kebanyakkan manis dan menyebabkan kanak2 membesar terover2 dan berat yg luar biasa. sila rujuk kandungan gula anak anda di www.semakgula.com.my

2. ibu bapa menjadi pak turut... apa yg anak nk men bagi jer. jika anda menemui jalan buntu sila google akibat2 mkn merepek dan klik image biar dia tgk dan takut sendiri. insyaallah...

3. amalkan buat bekal untuk anak anda sbb aku pasti korang punye makanan lg sedap dr mak cik kantin nyer makanan. sbb makanan anda pasti berkhasiat.

4. pagi sabtu n ahad ajak lah anak anda bersukan bersama... kan best... dia sihat dan hubungan kekeluargaan pun baekkkk.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...